torstai 19. joulukuuta 2013

Joulun viettomme alkaa jo toukokuussa...


...porsailla silloin on herkut suussa. Näinhän lauloi Juice Leskinen 1980 Kuusessa ollaan –levyllään. Tunistatko tuosta itsesi? No ehkä nyt ei sentään. Joulun vietto alkaa ainakin suklaakonvehtien osalta yhä aikaisemmin. Jo marraskuun alussa konvehtilavalliset täyttävät kauppojen käytävät. Joko olet korkannut ensimmäisen Alladin-rasiasi? Oletko muuten huomannut, että siinä on todella kätevä ja toimiva lukituslippa kannen sisäpuolella? Itse testasi tuota lippaa – ihan mielenkiinnosta – viikko sitten. Olin ostanut kyseisen suklaarasian rekvisiitaksi Vuoden Laihduttajaa kuvatessamme. Jonkun piti korjata herkut pois kuvauspaikalta. Koska olin ne sinne hankkinut, korjasin ne myös pois ja nautin niistä erinomaisen hyvässä seurassa.

Olen äärimmäisen huono säästämään mitään. Kun pussi aukaistaan, se tyhjennetään, on minun mottoni. Samaa mottoa käytän suklaarasioissa, jonne jää vain ne neljä kirsikkakonvehtia. Jos niitäkään. Tällaiset rasian sulkusysteemit ovat minulle yhtä turhia kuin ovat lakupussien ’vetoketjutkin’. En kuitenkaan koe sitä minkäänlaisena ongelmana. Tiedostan vain sen, että minun ei kannata ostaa kotiin herkkuja. Ei ainakaan vieraiden varalle. Vieraat eivät ikinä ehdi meille ennen kuin herkut on kadonneet parempiin suihin. Minun suuni ei toki ole parempi kuin muiden, mutta välitän kyllä 80 % ajasta siitä, mitä sinne laitan. Se riittää minulle. Lopun 20 % ajasta voin sitten vapaasti laittaa sinne myös vähemmän fiksuja asioita.


En itse mieti kovin tarkasti joulun ajan syömistä. Ähkyrajalla käyn varmaan tänäkin jouluna, ehkä useammin kuin aattona. Kuitenkin vatsani murisee valemurinaa mukanälkäisenä vielä Tapaninpäivän aamunakin. Vatsa ikään kuin tottuu liian suureen ruokamäärään ja kertoo myllyn olevan valmis ottamaan vastaan lisää. En suosittele, että sinäkään mietit päätäsi puhki vaikkapa joulun ja uudenvuoden välistä aikaa. Satsaa mieluummin siihen uudenvuoden ja joulun väliseen aikaan. Se on ratkaisevampaa laatua. Elän itse 80/20-periaatteen mukaisesti niin liikunnan kuin ravinnon suhteen. Samoin taitaa jäsentyä myös ajankäyttö äärimmäisen mielenkiintoisen työni ja sen ulkopuolelle jäävän vapaa-ajan suhteen J Jouluna toki olen vapaalla. Ja syön.

Annika Rak, TJ


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti